måndag 1 mars 2010

Fest på en tisdag.... varför inte?


Tisdagar måste vara den tråkigaste dagen i veckan. Den är bara urbota tråkig tycker jag och därför tänkte jag om förra tisdagen. Varför inte göra tisdagen till en festdag? Lite extra piff på maten och ett gott vin till det är bra nog för att vända tråk-tisdag till fest-tisdag.

Jag valde att laga Moules Marinieres, det BÄSTA jag vet. Till detta serverade jag hemmagjorda potatisstickor och aioli.

Vill du också fira fest-tisdag?

Marinerade Musslor

1 nät musslor
2 scharlottenlök
2 vitlöksklyftor
3 dl torrt vitt vin
1 kruka bladpersilja
lite kallt vatten
Olja för stekning

Tvätta musslorna noggrant i kallt vatten. Skrubba bort eventuell skit på musslorna. De som är öppna kan du prova att spola kallt vatten på. Stängs inte musslorna igen så kasta dem. Du vill ju inte bli dålig!

Bryn lök och vitlök i olivolja så att det gottar till sig. Häll i musslorna, på med vin och lite vatten. Lägg på lock och låt koka tills musslorna öppnat sig.

Servera potatisstick till samt aioli som du gör på en äggula, lite senap, vitlök och 1,5 dl olivolja. Vispa rejält hela tiden så att aiolin inte skär sig.

När musslorna är klara slänger du på massor av färskhackad bladpersilja

Mumsigt värre blir detta :)

Jag serverade ett gott rött vin till Lomond ( Syrah 2007 från Sydafrika) med artikelnummer 6606

Prova imorgon vettja, får då är det tisdag igen!

Inga kommentarer: