onsdag 16 september 2009

Johnny Castle, my MAN



Vaknade igår morse och slog på nyheterna. "Patrick Swayze har avlidit 57 år gammal" sa nyhetsuppläsaren. KONSTIGT, precis så kändes det, och MÄRKLIGT.
Min tonårsidol finns inte längre.

1987 när Dirty Dancing kom var jag 6 år gammal. Jag minns mycket väl hur min några år äldre granne Madeleine visade mig filmen hemma på hennes flickrum. Hennes ena vägg hade Patrick uppsatt i form av Ory Maine, karaktären han spelade i Nord och Syd, ett krigs- och historiedrama om USA under inbördeskriget. Han varma bruna ögon vilade på mig och jag blev förälskad. Min första romans med Patrick var inledd och den förstärktes verkligen iochmed Dirty Dancing. " Nobody put´s baby in a corner" måste vara en av filmhistoriens mest omtänksamma och varma repliker. Johnny Castle förmedlade trygghet och värme bakom sin hårda fasad. Filmen i sig fick ännu större betydelse när jag blev ännu lite äldre. Jag minns att jag en gång såg filmen 3 ggr på raken. Musiken, frispråkigheten och dansen. Vilken upplevelse!


Patrick gjorde även andra filmer som är klart sevärda. Ghost, Pointbreak, Donnie Darko & Road House.


Ikväll tänker jag känna mig som en tonåring en stund igen och krypa ner i soffan och drömma mig tillbaka och åter önska att det var jag som höll i den där vattenmelonen. Det blir min hyllning till en stor tonårsidol.


Vila i frid PS

Inga kommentarer: