måndag 12 april 2010

Sconesorgie


Åhhhhh vad goda scones jag blev serverad i helgen. Min kompis Totte bakade dem och dem var så goda så jag fortfarande tänker på dem. Jag tror nästan att jag drömde om dem inatt. Hur kan några brödbitar påverka en så mycket? Nåväl. Här kommer receptet. Lova att prova så fort det bara går.

Tottes bästa godaste scones
3 dl mjöl
1 dl dinkelmjöl
1 dl rågmjöl
2 dl mjölk ( här kan man ta filmjölk eller yoghurt för ännu saftigare resultat)
75 g smör
1 tsk salt
2 tsk bakpulver ( fast Totte hävdar bestämt att man gott kan ta några tsk till)
lite kli
1 ägg att pensla med
solrosfrön och havssalt till piff
Blanda samman alla ingredienser, forma sconesen , lägg på bakplåtsklädd ugnsplåt och grädda i 10-12 min i 250 grader

Servera nygräddade med en god ost och någon smarrig marmelad. Fikonmarmelad rekommenderas varmt.
Dessa scones passar även kanonbra till en soppa eller som tilltugg på ett buffébord.

Må bäst!

Inga kommentarer: